In Vogelvlucht | Fotowedstrijd Utrecht 2011 | Thema: Utrecht Bruist! Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
  • Enquête

    Heb je al eens eerder meegedaan aan een Fotowedstrijd?

    Loading ... Loading ...
  • FC Utrecht

    In samenwerking met FC Utrecht wordt de FC Utrecht Fotowedstrijd georganiseerd. FC Utrecht, is Official Sport Partner.



    Toerisme Utrecht, de vernieuwde toeristische marketingorganisatie van de stad Utrecht, is Official Touristic Partner.

    Wil je inspiratie opdoen voor jouw mooiste foto van een Bruisend Utrecht? Bezoek dan de website van Bezoek Utrecht.

Sponsors

In Vogelvlucht




Fotowedstrijd Utrecht in vogelvlucht

De doelstelling van Fotowedstrijd Utrecht is om bewoners en bezoekers plezier te laten beleven aan de stad en woonomgeving door het organiseren van activiteiten zoals fotowedstrijden. In 2009 werd de eerste Fotowedstrijd Utrecht georganiseerd.

Winnaar Fotowedstrijd Utrecht 2009

 

De winnaar van Fotowedstrijd Utrecht 2009 was Stefan Mennes met ‘Stadsvernieuwing’, zie hieronder. Hij won eveneens de Publieksprijs.

Ontstaan Stichting Fotowedstrijd

Stichting Fotowedstrijd, de organisatie achter de wedstrijd, is ontstaan naar aanleiding van een idee dat in 2003 ontstond. Destijds realiseerde Martin Planken (1973), voorzitter van Stichting Fotowedstrijd, zich tijdens het geven van een rondleiding door zijn woonplaats IJsselstein, dat hij in de loop der jaren aardig wat te weten was gekomen over de geschiedenis van die stad. Dat kwam mede voort uit zijn interesse in de historie van IJsselstein, zijn liefde voor de stad en het authentieke karakter ervan.

Deze foto, genomen door Femke van Aken op de Overtoom in IJsselstein, won de Fotowedstrijd IJsselstein 2003. De titel van de foto is ‘Veel in weinig’.

Planken, die geboren is in Utrecht en afstudeerde aan de Hogeschool Utrecht (CE), had een eigen wijze van kijken ontwikkeld en was benieuwd hoe anderen naar hun stad en directe woonomgeving keken. Dit leidde in 2003 tot het initiatief om Fotowedstrijd IJsselstein uit te schrijven. In de jaren die volgden heeft die wedstrijd er voor gezorgd dat inwoners bij wijze van spreken op ontdekkingsreis zijn gegaan in hun eigen stad. Aan de hand van boeiende thema’s worden zij ieder jaar aangemoedigd om die éne speciale foto te maken en in te sturen. Inwoners kijken op die manier steeds op een nieuwe manier naar hun stad en komen tot verrassende ontdekkingen. Planken vindt het leuk om te merken dat inwoners zich regelmatig afvragen waar een bepaalde foto gemaakt is omdat zij de omgeving niet of niet direct herkennen.